Druk,druk,druk.
5 oktober 2025 - Sukumo, Japan
Nee,ik ga niet klagen,maar wat planning betreft kan deze pelgrimstocht wel tellen.De tempels zijn open van 8 tot 17h.In iedere tempel heb je een half uurtje werk.1 handen wassen.
2 de bel 1 maal doen klinken om Boedha te verwittigen.
Dan kaarske branden,
3 wierrookstokjes aansteken,
een naambriefje in een doos doen met een wens op (deze worden verbrand en de rook neemt uw wens mee naar Boedha)
Een kleine donnatie doen en een gebedje.
Boedhisten doen hier hun sutras en mantras ( maar ik ken die niet.) Dit doe je twee maal want iedere tempel heeft 2 altaars.Als je dit alles gedaan hebt mag je een stempel halen in uw boek.
(=betalend 500 yen =2.90€)
Dan overnachten,op de meeste plaatsen mag je om 16h binnen tot 18h (dan is het pikdonker).Als je wilt mee eten moet je om 18.30 aan tafel zijn.Eten is erg gevarieerd maar altijd lekker,vaak met rauwe vis en meestal rijst s morgens en s avonds.
De zoektocht naar slapen neemt s avond vaak een uur in beslag.Verschillende plaatsen kan men wel vinden met maps of andere apps maar reserveren kan alleen telefonisch in het Japans.Dus ik vraag de eigenaar van mijn verblijf om vooruit te bellen om te reserveren.Wie niet reserveert riskeert wel eens op straat te moeten slapen.En met mijn Esim heb ik internet maar kan binnen Japan niet bellen.
Dan de afstanden,er zijn heel veel drankautomaten onderweg dus drinken is absoluut geen probleem.
Men kan ook gerust alle kraanwater drinken.Ook eten is geen probleem,ieder dorp heeft wel zijn winkeltje met noedels en ander lekkers.Maar gisteren zou er volgens het boekske 30 km niks zijn.Ikke goed geladen met 3 bananen en droge koeken,mijn host doet daar nog nen bak rijst bij voor onderweg.
Die mens kon ook niet weten dat er halfweg een groentekarreke voorbijkomt😁.
Gisteren avond dan nog een lokaal feestje meegepik.Met een wedstrijd om ter meeste hotdogs eten
afgesloten met een mega groot vuurwerk.
Zie ook bij videos.
Foto’s
8 Reacties
-
Chris cambre:5 oktober 2025Amai toppie eten en drinken te vinden. Idd wel een drukke dag, wandelen eten tempelbezoek en dan slaapplaats vinden. Zo vroeg donker. En amusement erbij feestje vuurwerk. Alles erop en eraan.
-
Elske:5 oktober 2025Wel een drukke bedoening, en dat zo elke dag, je zou er van overstresst geraken ipv rust 🤩😔
-
Jef Boeckx:5 oktober 2025Ja het leven van een pelgrim is niet altijd gemakkelijk 😊
-
Katelijne van Glabbeek:5 oktober 2025Goed om te weten dat je niet van honger of dorst zult omvallen 🤔🤣
-
Verstappen gustaaf:6 oktober 2025Das werkendag Jan, pelgrims hebben het gemakelijk maar komen niets te kort zo te zien.
-
Sonja Van Dijck:6 oktober 2025Dat is inderdaad een strakke planning!
-
Marc verboven:8 oktober 2025Culinaire reis?
-
Vera Van Raemdonck:14 oktober 2025Hoi Jan , je kan al rijst met stokjes eten ! Goe bezig !!! Over een feestje gesproken ! Tis nog geen nieuwjaar en al vuurwerk ! Mooi meegenomen ! :)














